23 października 2025 roku w Łodzi doszło do tragicznego wypadku na torach kolejowych, który wstrząsnął lokalną społecznością oraz służbami ratunkowymi. Kobieta wtargnęła pod pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) w miejscu niedozwolonym, co zakończyło się jej śmiercią na miejscu zdarzenia.

Wypadek ten wywołał poważne zakłócenia w ruchu kolejowym, powodując opóźnienia nawet do ponad godziny. Ze względu na swoją nagłość i skutki, incydent ten stał się przedmiotem analiz ekspertów, służb oraz mediów.

W niniejszym artykule przeprowadzimy kompleksową analizę wydarzenia, uwzględniając jego tło, przebieg, skutki oraz aspekty prawne i opinie specjalistów, by w pełni zrozumieć okoliczności tragedii.

Tło zdarzenia

Wypadek zdarzył się między stacjami Łódź Żabieniec a Łódź Kaliska, w rejonie ulicy Drewnowskiej w Łodzi, miejscu niedozwolonym dla pieszych. W okolicach torów kolejowych znajduje się kilka przejść dla pieszych, jednak tam, gdzie doszło do incydentu, nie ma żadnej legalnej przeprawy. W poprzednich latach zanotowano sporadyczne przypadki osób przechodzących przez tory w niedozwolonych miejscach, co stanowiło jedno z najbardziej newralgicznych zagrożeń dla bezpieczeństwa na kolei w regionie.

Przykładowe czynniki sprzyjające takim zdarzeniom to:
– Brak odpowiedniego oznakowania i zabezpieczeń w niektórych miejscach
– Niedostateczne świadomość zagrożeń wśród pieszych
– Częste skracanie drogi przez torowiska, pomimo zagrożeń

W poprzednim roku w województwie łódzkim odnotowano kilka podobnych incydentów z udziałem pieszych na torach, z różnymi skutkami, co wskazuje na potrzebę zwiększenia działań prewencyjnych i edukacyjnych.

Przebieg zdarzenia

W czwartek, 23 października, około godziny 8:00 rano, kobieta wtargnęła na tory kolejowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie relacji Łowicz Główny – Łódź Widzew. Według relacji świadka, który znajdował się niedaleko miejsca zdarzenia, kobieta przechodziła przez tory w miejscu, gdzie jest to zabronione i niebezpieczne.

„Zobaczyłem, że wchodzi na tory tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. Kierowca pociągu natychmiast podjął próbę hamowania, jednak ze względu na wysoką prędkość, nie było możliwe uniknięcie potrącenia.” – relacjonował świadek.

Ratownicy służb medycznych, którzy przybyli na miejsce, stwierdzili zgon kobiety na miejscu zdarzenia. Policja natychmiast rozpoczęła zabezpieczanie terenu i prowadzenie oględzin, a straż pożarna pomagała w ewakuacji i uprzątaniu torów. Ruch kolejowy został wstrzymany na czas działań służb, co spowodowało znaczne opóźnienia w kursowaniu pociągów.

Ofiary i poszkodowani

W wyniku zdarzenia ofiarą śmiertelną została jedna kobieta, która poniosła śmierć na miejscu. Nie odnotowano innych poszkodowanych w tej tragedii. Według danych Komendy Miejskiej Policji w Łodzi, wypadki z udziałem pieszych na torach kolejowych w regionie w roku 2025 do tej pory skutkowały poważnymi obrażeniami lub śmiercią w około 75% przypadków.

Tabela przedstawiająca wybrane dane/statystyki dotyczące wypadków pieszych na torach w województwie łódzkim (ostatnie 3 lata):

| Rok | Liczba wypadków | Liczba ofiar śmiertelnych | Liczba poszkodowanych |
|——|—————–|————————–|———————–|
| 2023 | 12 | 7 | 5 |
| 2024 | 15 | 9 | 6 |
| 2025 | 8 (do października) | 6 | 2 |

Te statystyki wskazują na konieczność podjęcia zdecydowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na torach kolejowych w Łodzi i okolicy.

Sprawca

W zdarzeniu nie doszło do kolizji z udziałem innego sprawcy w rozumieniu osoby kierującej pojazdem – tragiczną przyczyną była piesza, która nieprawidłowo wtargnęła na tory w miejscu niedozwolonym. Pociąg i jego maszynista nie ponosili winy, a kierujący składem podjęli wszystkie możliwe działania zapobiegające tragedii, o czym poinformowano w oficjalnym komunikacie Polskich Linii Kolejowych.

Motywy kobiety nie zostały oficjalnie ustalone; policja bada okoliczności wypadku. Wstępna hipoteza to przypadkowe lub świadome wejście na tory wbrew przepisom, mogące być wynikiem dekoncentracji, zagapienia, czy innych czynników – jednak brak jest publicznie dostępnych informacji o stanie psychicznym lub innych warunkach, które mogły bezpośrednio wpłynąć na jej decyzję.

Środki dowodowe i oględziny

Po zdarzeniu na miejscu przeprowadzono drobiazgowe oględziny przez policję i straż pożarną, którzy zabezpieczyli ślady i zebrali dowody. Wśród działań znalazły się:

– Analiza nagrań z kamer monitoringu okolicznych ulic i torów
– Sprawdzenie zapisów tachografu pociągu, potwierdzających prędkość i zachowanie maszynisty
– Pomiary i oznakowanie miejsca zdarzenia
– Sprawdzenie stanu technicznego pociągu i torowiska

Zebrany materiał dowodowy pomógł potwierdzić, że do potrącenia doszło w miejscu niedozwolonym dla pieszych, z brakiem dostępnych przejść w pobliżu, co jest kluczowym elementem w ocenie przebiegu zdarzenia i odpowiedzialności prawnej.

Reakcja służb i śledztwo

Służby ratunkowe zareagowały natychmiast po zgłoszeniu zdarzenia. Na miejsce przybyły: policja, straż pożarna oraz pogotowie ratunkowe. Policjanci zabezpieczyli teren oraz rozpoczęli dochodzenie w sprawie. Z uwagi na poważny charakter zdarzenia, śledztwo prowadzone jest pod nadzorem prokuratury, która wyjaśnia wszystkie okoliczności tragedii.

Ruch kolejowy został zawieszony na czas trwania czynności, co powodowało liczne utrudnienia i opóźnienia w funkcjonowaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz innych przewoźników w regionie. Komunikaty dla pasażerów oraz wprowadzenie transportu zastępczego były integralną częścią działań służb.

Do końca śledztwa planowane są analizy eksperckie związane z infrastrukturą oraz zabezpieczeniami terenów kolejowych, co pozwoli na wnioski dotyczące prewencji takich wypadków w przyszłości.

Aspekt prawny

Z prawnego punktu widzenia wtargnięcie osoby postronnej na tory kolejowe w miejscu niedozwolonym stanowi naruszenie przepisów bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz przepisów kodeksu wykroczeń. Zgodnie z art. 40 ustawy o transporcie kolejowym, osoby nieuprawnione nie mogą poruszać się po torach kolejowych poza miejscami do tego wyznaczonymi.

Ponadto, zgodnie z art. 97 Kodeksu wykroczeń, naruszenie przepisów o ruchu kolejowym lub tramwajowym, które może stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa, jest wykroczeniem podlegającym karze grzywny lub karze nagany.

W sytuacjach śmiertelnych, jak ta, prowadzone jest śledztwo pod kątem ustalenia, czy zdarzenie miało charakter samobójczy, czy też doszło do zaniedbań lub innych okoliczności, które mogły przyczynić się do wypadku.

Spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową ma obowiązek utrzymywania odpowiedniego ogrodzenia i zabezpieczeń, jednak ostateczna odpowiedzialność za wtargnięcie ponosi osoba naruszająca przepisy. W praktyce wypadki takie prowadzą do rozważań nad koniecznością podniesienia standardów ochrony przejść i edukacji społeczeństwa w celu zapobiegania tragediom.

Analizując ten przypadek, kluczowe są przepisy:
– Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 nr 86 poz. 789)
– Kodeks wykroczeń, w szczególności art. 97
– Rozporządzenia dotyczące zasad poruszania się po terenach kolejowych

Pełne wyjaśnienie okoliczności oraz konsekwencje prawne będą znane po zakończeniu postępowania prokuratorskiego i ewentualnych procedur sądowych.

Komentarze ekspertów

Eksperci ds. bezpieczeństwa kolejowego podkreślają, że wypadki z udziałem pieszych na torach są często efektem nagminnego lekceważenia przepisów oraz braku świadomości ryzyka. Dr Katarzyna Nowak, specjalistka z Instytutu Transportu Kolejowego, wskazuje:

„Niestety, mimo licznych kampanii edukacyjnych, wciąż spora część osób nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń płynących z poruszania się po torach w miejscach niedozwolonych. Zdarzenia takie są często tragicznym skutkiem błędu ludzkiego, ale także niewystarczających zabezpieczeń infrastruktury.”

Rafał Wilgusiak z Polskich Linii Kolejowych podkreślił, że prowadzona jest współpraca z władzami miasta i organizacjami społecznymi w celu zwiększenia bezpieczeństwa, między innymi przez montaż dodatkowych ogrodzeń, barier oraz kampanie informacyjne.

Ponadto, przedstawiciele Policji apelują do mieszkańców Łodzi o korzystanie wyłącznie z wyznaczonych przejść i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Statystyki i porównania

Statystyki dotyczące wypadków na torach kolejowych w Polsce pokazują, że większość tragicznych sytuacji z udziałem pieszych ma miejsce właśnie w miejscach niedozwolonych. Rocznie dochodzi do kilkudziesięciu takich zdarzeń, z których około połowa kończy się śmiercią.

Porównując dane województwa łódzkiego do krajowych statystyk, można zauważyć podobne tendencje:

– W 2024 roku w całym kraju odnotowano około 120 wypadków z udziałem pieszych na torach, z czego 55% zakończyło się zgonem.
– W województwie łódzkim liczba takich zdarzeń oscylowała w granicach 15–20 rocznie.

Ponadto, badania wykazują, że największe ryzyko wypadków występuje na stacjach i w okolicach dużych miast, gdzie natężenie ruchu jest wysokie, a infrastruktura często przestarzała lub niewystarczająco zabezpieczona.

Dla porównania, w krajach Europy Zachodniej, gdzie stosuje się zaawansowane systemy zabezpieczeń i prowadzi się szerokie działania edukacyjne, liczba wypadków tego typu jest znacząco niższa – to efekt kompleksowego podejścia do bezpieczeństwa kolejowego.

Podsumowanie i wnioski

Tragiczny wypadek na torach w Łodzi z 23 października 2025 roku ukazał, jak niebezpieczne i tragiczne w skutkach mogą być wtargnięcia na tory w miejscach niedozwolonych. Śmierć kobiety przypomina o potrzebie nieustannego podnoszenia świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z koleją oraz konieczności stosowania się do obowiązujących przepisów.

Wydarzenie to podkreśla także znaczenie skutecznych działań prewencyjnych oraz infrastrukturalnych, takich jak montaż odpowiednich zabezpieczeń, monitoringu czy edukacja publiczna. Choć maszynista i służby kolejowe działają zgodnie z procedurami, bezpieczeństwo na torach wymaga współpracy całej społeczności.

Wnioski z tego zdarzenia powinny być impulsem do kontynuowania i intensyfikowania działań na wielu polach – od prawodawstwa, przez techniczne rozwiązania, aż po kampanie informacyjne i poprawę nadzoru nad infrastrukturą kolejową.

Ważne jest, aby pamiętać, że koleje to jedno z najbezpieczniejszych środków transportu, jednak ich bezpieczeństwo zależy również od zachowań wszystkich użytkowników przestrzeni kolejowej.

 

author avatar
Redaktor

Recommended Posts

Leave A Comment

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.